‘Het verhaal van onze kinderen' (A.H.)

Het keuzeproces

Als dorpsbewoner is het in veel gevallen vanzelfsprekend dat de kinderen naar de school uit het dorp zelf gaan. Omdat afstand en dorpsgemeenschap niet het enige zijn wat telt bij de keuze voor een school, hebben wij ons van tevoren ook uitgebreid geïnformeerd over de prestaties van school en wat ze aan maatwerk kunnen bieden.

Boekenkast leeg gelezen

Na een gesprek met de directie en enkele buren (wiens kinderen ook naar De Lantscheene gingen) was het voor ons als snel duidelijk dat wij hier ook voor gingen kiezen.

Doordat de school juist wat kleiner is, kunnen zij met name uitdaging bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Dit verloopt op een heel natuurlijke wijze.

Dit was voor mij heel belangrijk. Ik herinner mij nog hoe het vroeger was, op onze grote school, als je tot de categorie ‘snelle leerlingen’ behoorde. Extra uitdaging en begeleiding was er toen niet bij. De leerkracht had de handen vol aan het begeleiden van de leerlingen die extra hulp nodig hadden. Dat vond ik als kind niet erg, want de hele boekenkast van school stond vol met Kameleons, De Vijf, Arendsoog en andere spannende boeken.

Maatwerk

Ik zie nu hoe mijn kinderen uitgedaagd en geprikkeld worden om meer te leren en door te vragen. Ik ben zo blij dat wij voor een school gekozen hebben, waar voor dat soort dingen echt tijd vrijgemaakt kan worden. Juist door die kleinschaligheid. Per vak wordt er gekeken hoe het kind ervoor staat en bij het ene vak hebben ze meer hulp nodig en bij een ander vak krijgen ze interessante verdieping van de stof. Dat is voor mij de kracht van een kleine school.

Het team

Ook is het verbazingwekkend om bij oudergesprekken te merken hoe goed de leerkrachten de kinderen en hun karakters kennen. Hierdoor krijgt de leerkracht de mogelijkheid om het beste in de kinderen naar boven kunnen halen.

Daarin herken je het vakmanschap en betrokkenheid van het team. De leerkrachten vormen een professioneel en goed op elkaar ingespeeld team. De Lantscheene heeft een aangename mix van routiniers die al bijna 40 jaar in het vak zitten, ervaren leerkrachten en een jonge hond die fris van de opleiding komt. Wat onze kinderen ook fantastisch vinden is het feit dat er sinds kort weer een meester op school is. In mijn tijd was dat een vanzelfsprekendheid, maar tegenwoordig is een meester een zeldzaamheid.

Door de korte lijntjes is de samenwerking tussen ouders en team ook heel persoonlijk en aangenaam. Daardoor kunnen wij snel met hen schakelen als dat nodig is.

Gevoel van samen

Voordat onze kinderen op De Lantscheene zaten, kenden wij alleen onze directe buren. Doordat je als ouder (via bv speel-afspraakjes) in contact komt met andere ouders, is ook onze betrokkenheid bij anderen groter geworden. De laatste jaren weten er ook steeds meer kinderen vanuit Wolvega de weg naar onze school te vinden en breidt ons netwerk zich steeds meer uit. Iedereen is welkom en wordt opgenomen in het dorpsgevoel. Dit is leuk voor alle kinderen, want buiten school doen we als dorp veel meer met de schoolkinderen. Bijvoorbeeld de jaarlijkse playbackshow of het paaseieren rapen. En als ze later naar het voortgezet onderwijs in Wolvega gaan, is het fijn dat ze al kinderen kennen buiten sportclubs etc.

Betrokkenheid

Vrij snel nadat onze kinderen in de eerste groep waren ingestroomd, werd ik gevraagd deel te nemen aan de Oudervereniging. Het is fijn om met een groep betrokken ouders en leerkrachten allerlei leuke activiteiten te verzinnen en begeleiden. De kinderen plezier en lol zien hebben tijdens deze activiteiten is een van de mooiste dingen die er voor mij is. De vergaderingen zijn niet alleen puur functioneel, er is altijd ruimte voor gezelligheid en een stukje ontspanning en op een informele manier informatie uit te wisselen. De ouders van de Lantscheene hebben nog een echte dorpse mentaliteit. Voor en door elkaar.

Boffen

Als je kijkt naar de actualiteiten van toen (in de tijd dat wij voor de keuze van school stonden) en nu, is er eigenlijk in het onderwijslandschap maar weinig veranderd. Wij zeggen dan thuis ook vaak tegen elkaar: “Wat een geluk dat onze kinderen hun basisschooltijd in zo’n rustige en vertrouwde omgeving mogen doorbrengen”. Wij geloven dat het hen alleen maar zal stimuleren als mens. Die kinderen van ons boffen maar!

Bofklas

Het is echt een luxe, in deze tijd van overvolle plofklassen, dat er nog plekken bestaan waar ruimte is voor de kinderen. Letterlijk en figuurlijk.

Dit is een tijd waar ze de basis leggen voor de rest van hun leven. Wij zijn dankbaar en blij dat ze deze tijd mogen doorbrengen op De Lantscheene in de fantastische setting van een bofklas.

  • "Doordat De Lantscheene een kleine school is,
    is er persoonlijke aandacht voor elk kind"

    'Het verhaal van mijn zoon, 11 jaar' (S.B.)
  • "Als stadse westerling vind ik het soms magisch om te zien hoe de kinderen hier op school met elkaar omgaan"

    ‘De school als reden waarom we bleven’ M.R.
  • "Zijn gedrag wordt steeds soepeler en vriendelijker, omdat hij hier wel begrepen wordt."

    Onze zoon (5 jaar) wordt eindelijk begrepen J.S.
  • "Ze ontkomt niet aan de aandacht en dat heeft een positief effect op haar."

    Het verhaal van onze dochter (6jaar) M.P.
  • "De leerkrachten en directie waren meegaand en hadden alle begrip
    voor het trauma dat wij als gezin hadden opgelopen"

    'Het verhaal van mijn dochter, 6 jaar' (S. J.)
  • "Doordat de school juist wat kleiner is, kunnen zij met name uitdaging bieden aan leerlingen die dit nodig hebben"

    ‘Het verhaal van onze kinderen' (A.H.)
  • "Sinds onze dochter op De Lantscheene zit, zie ik een totaal ander kind.
    Ze mag weer kind zijn en is is uit haar schulp"

    ‘Het verhaal van mijn dochter, 11 jaar’ (S.P.)
  • Lammetjesdag

    Lammetjesdag

    Op Obs De Lantscheene is het een jaarlijks terugkerende traditie om het voorjaar te verwelkomen met de Lammetjesdag.

    Lees meer
  • Kleinschalig onderwijs

    Kleinschalig onderwijs

    ‘Obs De Lantscheene: een dubbel groene school voor een optimale ontwikkeling’

    Lees meer
Meer nieuws